آریادارو
صنعت دارو

موضع گیری تند علیه معرفی شرکت های دارویی به دادگاه جرائم اقتصادی

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی نشست خبری بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به مناسبت روز ملی تشکل‌ها با حضور اعضای هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو و سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی برگزار شد.

محمد عبده زاده: از دفاع دوستان از صنعت دارو ناامید شده ایم

در این نشست، محمد عبده زاده، رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو گفت: در برنامه هفتم توسعه، در بخش تولید داروی کشور، چه در دارو، تجهیزات و مکمل، برنامه مشخصی برای توسعه زیرساخت ها و حتی حفظ وضع موجود هم دیده نشده است.

وی افزود: هدف صادراتی برنامه هفتم نیازمند سرمایه گذاری در زیرساخت هاست اما وقتی زیرساخت ها را نتوان به روز نگه داشت، چشم اندازهای صادراتی هرگز محقق نخواهد شد.

این فعال صنعت دارو ادامه داد: در حال حاضر یک دغدغه دیگر هم به دغدغه های قبلی تولیدکنندگان اضافه شده که تمام شرکت ها را به مراجع قضایی معرفی کرده اند که باید شرکت ها بدلیل افزایش قیمت دارو در طرح دارویار، باید غیر از مالیات و ارزش افزوده، مابه التفاوتی به مبلغ ١۵ همت هم پرداخت کنند و این رقم مصداق بازر ظلم است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه در بحث توسعه صنعت دارو، نه تنها رویکرد حمایتی و توسعه صنعت برای افزایش صادرات نداشته بلکه عملا سکوت کرده است.

عبده زاده با بیان اینکه دیگر از دفاع دوستان از صنعت دارو ناامید شده ایم، تصریح کرد: صنعت دارو به سرعت در حال مستهلک شدن است و به سرنوشت سایر صنایع دچار خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: نرخ استهلاک صنعت دارو از نرخ سرمایه گذاری پیشی گرفته و سرمایه گذاری در صنعت داروسازی با چنین تصمیماتی آنقدر پرهزینه شده است که دیگر عملا احداث کارخانجات بزرگ ممکن نخواهد بود.

عباس کبریایی زاده: اعتقاد سندیکا این است که مکمل دارو نیست

در ادامه، عباس کبریایی‌زاده، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی در نشست خبری گفت: چرا باید برنامه ای بنویسیم که به آن عمل نشود.

وی افزود: هیچ کشوری در دنیا نداریم که در آن مکمل، فرآورده های طبیعی و سنتی آن مشمول قوانین دارو شود.

کبریایی زاده با بیان اینکه اعتقاد سندیکا بر این است که مکمل دارو نیست و مشمول قیمت‌گذاری هم نخواهد بود، اضافه کرد: بردن قیمت‌گذاری به سندیکا و یا سازمان غذا و دارو کار اشتباهی است.

وی ادامه داد: از ٣٢٠ شرکت تولید کننده، فقط ٢ شرکت به کارشناسی های سندیکا تمکین نکرده اند چون اعتقاد دارند که سندیکا بسته عمل می کند و البته زیاده خواه هم بودند و قیمت درخواستی آنها از قیمت اتحادیه اروپا هم بالاتر بود که با کمال تاسف موفق هم شدند که قیمت بالاتر را از وزارت بهداشت بگیرند.

اعتقاد کارشناسی سندیکا بر این است که سندیکا هم مسئول قیمت‌گذاری نیست و این فرآورده ها مشمول قیمت‌گذاری نیستند و باید تابع سیاست قیمت‌گذاری کالاهای غیر مشمول باشند.

کبریایی زاده با تاکید بر اینکه سندیکای تولیدکنندگان مکمل خواهان توسعه صنعت و مصالح ملی است، افزود: اینکه به اسم منافع ملی، توسعه صنعت را متوقف کنند، کار درستی نیست.

وی تصریح کرد: آقایانی که از سنگینی کار در سازمان غذا و دارو گلایه دارند، خودشان به خودشان تحمیل کرده اند. ٩٠ درصد کارها در سازمان غذا و دارو بروکراسی و دیوان سالاری است و فرایند توسعه را برای تولیدکنندگان متوقف کرده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی در پایان تصریح کرد: تولید در کشور تنها و بی یار مانده است.

مهدی پیرصالحی: مکمل قانون و تعریف خود را دارد و مشمول قیمت‌گذاری توسط سازمان غذا و دارو نمی شود

در ادامه، مهدی پیرصالحی، نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو در نشست خبری گفت: دوستان غذا و دارو می‌خواهند قیمت‌گذاری را در اختیار خود بگیرند و در دایره برنامه هفتم بیاورند و به وظایف سازمان اضافه کنند و بعد بگویند وظایف ما سنگین شده است.

وی افزود: مکمل قانون و تعریف خود را دارد و مشمول قیمت‌گذاری توسط سازمان غذا و دارو نمی شود.

پیرصالحی با بیان جریان اجرای طرح دارویار تشریح کرد: تا تیرماه 1401 ارز 4200 تومانی به صنعت دارو اختصاص داده شد اما دولت در تیرماه طرح دارویار را اجرا کرد که قیمت ارز از 4200 تومان به 26 هزار تومان رسید و در آن زمان برای به روز رسانی قیمت گذاری داروها تیمی تشکیل شد تا قیمت های جدید بر روی داروهای در نظر گرفته شده که شامل 9600 آی‌آرسی بود، اعمال شود. محاسبات ما در آن زمان نشان داد که برای حذف ارز ترجیحی و جهش به ارز نیمایی و بدون محاسبه تورم موجود، باید قیمت داروها 180 درصد افزایش پیدا کند اما افزایش قیمت ها در طرح دارویار به طور میانگین 80 درصد بود. صنعت دارو هم برای اجرای طرح دارویار اعلام آمادگی کرد  اما پس از گذشت چندماه از قیمت‌گذاری، دولت اعلام کرد که “مابه‌التفاوت نرخ ارز بر موجودی کالا” باید از سوی شرکت‌ها پرداخت شود و به همین دلیل همه شرکت‌ها را بدلیل عدم پرداخت مابه‌التفاوت 15 هزار میلیارد تومانی به دادگاه جرائم اقتصادی معرفی کرده اند و حالا تولیدکنندگان بدهکار شده اند!

ابراهیم هاشمی: طرح دارویار ما را نجات داد اما حالا به علت اختلاف نرخ ارز آزاد و نیمایی، مجددا دچار مشکل شده ایم

در ادامه نشست، ابراهیم هاشمی، رئیس انجمن صنعت پخش دارو در نشست خبری گفت: روی بسته های مکمل با دستورالعمل لیبل گذاری وزارت بهداشت به وضوح درج شده است که این فرآورده دارو نیست. در نتیجه مکمل، دارو نیست.

وی افزود: اگر منصفانه صحبت کنیم، طرح دارویار ما را نجات داد اما حالا به علت اختلاف نرخ ارز آزاد و نیمایی، مجددا دچار مشکل شده ایم.

هاشمی با بیان اینکه بزرگترین عامل بدبختی دارو، ارز دولتی است، ادامه داد: در بحث مابه التفاوت نرخ ارز یک چیز برای ما خیلی عجیب است. عدد مابه التفاوت ارزی از طریق دوستان به ما ابلاغ می شود، از طرفی به ما ارز نمی‌دهند و نمی‌دانیم چرا متهم می‌شویم.

وی در پایان تصریح کرد:چرا پخش را به چالش می‌کشید وقتی اصلا با مباحث ارزی درگیر نیست و قیمتی به ان ابلاغ نمی شود. رفته اند ۶٠ شرکت پخش را به دادگاه معرفی کرده اند. به ما بگویند که چرا به دادگاه معرفی شده ایم؟

جلیل سعیدلو: قیمت‌گذاری دستوری روند را کند می‌کند و با حاشیه سودی که باعث بالندگی و توسعه صنعت می شود، همخوانی ندارد

جلیل سعیدلو، رئیس جدید اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز در ادامه نشست خبری اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری اصلا در حوزه تجهیزات پزشکی وجود نداشت اما چند سالی است که این اتفاق افتاده و مبنای این کار آنها، تخصیص ارز به زنجیره تامین تجهیزات است.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری روند را کند می‌کند و با حاشیه سودی که باعث بالندگی و توسعه صنعت می شود، همخوانی ندارد.

سعیدلو با بیان اینکه سیستم های زنجیره تولید نیاز به به روزرسانی دارد افزود: متاسفانه این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی، یکسری اتلاف منابع وجود دارد؛ در عین حال یکسری کالاهایی که نیاز نداریم را خریداری میکنیم اما هزینه پرداخت تجهیزات مصرفی را نداریم و مطالبات تا سه سال هم به تعویق می افتد. هزینه خرید دستگاه های دولتی نوعی اتلاف منابع است؛ مثلا هزینه خرید هر دستگاه MRI سالانه 30 میلیون دلار است اما وقتی که مراجعه کننده ندارد چرا خریداری می شود؟

رئیس جدید اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تصریح کرد: در شرایطی که پول تامین کننده تجهیزات پزشکی از سال ۹۸ تاکنون به مبلغ سه هزار میلیارد تومان پرداخت نشده، بودجه چند صد میلیارد تومانی تروما را را عودت داده اند.

وی با اظهار به اینکه اتلاف زمان در زنجیره تولید و تجهیزات پزشکی آزار دهنده اس گفت: با یک جمع بندی از تامین ارز گرفته تا دریافت مواد و دریافت کد IRC تبدیل آن به کالا و بازگشت سرمایه روی دارو و تجهیزات پزشکی سایه انداخته است.

وی در پایان تاکید کرد: دولت به جای بسترسازی، با بخشنامه های متوالی فضا را برای تولیدکننده تنگ می‌کند و در نهایت باعث می شود به واردات متوسل شویم و به سرنوشت آنتی بیوتیک های وارداتی دچار شویم.

حسین امیرعضدی: لایحه برنامه هفتم توسعه کاملا صوری و بدون مشورت با تشکل‌ها تدوین شده است

در ادامه این نشست، حسین امیرعضدی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی در این نشست با بیان  اینکه چرا یک سازمان باید متولی تمام امور باشد گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه کاملا صوری و بدون مشورت با تشکل‌ها تدوین شده است.

وی با بیان این سوال گفت: اگر من جای مسئولان و تدوین کنندگان این لایحه بودم، امسال دیگر برنامه هفتم را نمی‌نوشتم و در عوض، بررسی می‌کردم که چرا برنامه‌های توسعه قبلی اجرا نشدند.

اخبار اولین همایش بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی:

۱- مکمل های غذایی: چالش میان قیمت و کیفیت؟

۲- عوامل موثر بر افزایش هزینه توزیع و فروش مکمل های رژیمی غذایی

۳- بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی/ قسمت اول

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن