آریادارو
صنعت دارو

آینده نگری معاون تحقیقات وزارت بهداشت

مسابقه

به گزارش فارماندیز (دوشنبه های دارویی) یونس پناهی،معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نخستین همایش فناوری‌های نوین زیستی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در خصوص اولویت‌گذاری و سیاست‌گذاری در فناوری‌های نوین زیستی در سلامت به ارائه سخنرانی پرداخت و بر بهره‌برداری از این تکنولوژی‌ها جهت دستیابی به مرجعیت علمی تاکید کرد.

وی به دو هدف اصلی معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت اشاره کرد و اظهار داشت: همچنانکه در سخنان مقام معظم رهبری به طور مکرر تاکید شده پژوهش علاوه بر مرجعیت باید نیازهای حال و آینده کشور را مرتفع کند. این دو امر اهداف اصلی معاونت را در برمی‌گیرند می‌دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با طرح این سئوالات که چگونه می‌توان با پژوهش به مرجعیت علمی دست پیدا کرد؟ یا چگونه به جمع سرآمدان دنیا ورود کنیم؟ و چگونه نیازهای فعلی سلامت و نیازهای آینده عرصه سلامت را پاسخ دهیم؟ عنوان کرد: اولین مولفه نیروی انسانی است. پژوهشگر نخبه و تربیت اساتید توانمند برای پرورش نیروی انسانی می‌تواند مرجعیت را به دنبال داشته باشد. نخبه پروری و نگهداشت نخبگان باید به عنوان یک هدف در حوزه پژوهش در نظر گرفته شود.

 پناهی ادامه داد: زیرساخت عامل بعدی است، باید بسترهای مناسب برای تربیت استادان توانمند فراهم شود تا امکان دستیابی به آخرین توانمندی و دانش موجود در دنیا میسر شود. ترجمان دانش ملاک بعدی برای رسیدن به مرجعیت علمی است. یعنی پژوهش‌هایی که در کشور انجام می‌شود مسئله محور و کاربردی باشد و نتایج آن مسئله ای از کشور را مرتفع سازد.

دیپلماسی علمی عامل دستیابی به مرجعیت علمی

وی دیپلماسی علمی را عاملی برای دستیابی به مرجعیت دانست و اظهار داشت: تولید علم کشور از محل ارتباطات علمی بین‌المللی در حدود ۳۰ درصد است. بدیهی است که این عدد باید افزایش یابد. با توجه به اینکه دیپلماسی یعنی گفتگوی علمی گروه‌ها با یکدیگر، برای اینکه دیپلماسی بین‌المللی محقق شود، باید اقدامات از گروه‌های آموزشی درون دانشگاه‌ها شروع شود. در مرحله بعد، این گفتگو و تعاملات باید در عرصه دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها تسری یابد و سپس وارد عرصه بین‌المللی شود.

وی با بیان اینکه وظایف دیپلمات سیاسی مشخص بوده و دیپلمات در همه شرایط حافظ منافع کشور است، تاکید کرد: دیپلمات علمی هم باید در همه مراودات علمی نفع کشور را در نظر بگیرد. صرف تبادل اطلاعات دیپلماسی محسوب نمی‌شود باید این تبادلات علمی برای کشور منافعی در پی داشته باشد. تعاملات علمی در عرصه بین‌المللی یکی از اهداف و برنامه‌های معاونت است زیرا در وزارت بهداشت اعتقاد راسخ به گردش نخبگان وجود دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر دانش بنیان بودن تحقیقات اشاره کرد و گفت: تحقیقات دانش بنیان یعنی امکان تبدیل دانش به ثروت و سرمایه فراهم شود و اینجا منظور، فناوری است که قابلیت تبدیل به ثروت را داشته باشد.

پاسخگویی به نیازهای حال و آینده سلامت کشور

پناهی هدف دیگر معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور دانست و اظهار داشت: نیازها و تهدیدات حوزه سلامت مانند تروما، بار بیماری‌ها، سرطان و  بیماری‌های تنفسی  احصا شده‌اند و با توجه به زیرساخت و ظرفیت نیروی انسانی هر دانشگاه علوم پزشکی در قالب یک ماموریت ویژه و ملی وظیفه دارد موضوع واگذار شده را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهد و برای آن راهکارهای پژوهشی پیدا کرده و پیشنهاد دهد.

فناوری‌های نوین آینده درمان را رقم می‌زند

وی یادآور شد: با این وجود اعتقاد بر این است که تهدیدات شناسایی شده دیگر با روش‌های سنتی قابل درمان نیست. علوم نوین مانند سلول درمانی، ژن درمانی، کارتیسل در دنیا مطرح شده تا در جهت یافتن درمان‌های جدید تلاش شود. آینده درمان ها و داروها حتما به سوی فناوری‌های نوین حرکت می‌کند.

به گفته پناهی، باید دیدگاه پژوهشگران در جهت فناوری‌های نوین زیستی تغییر داده شود؛ زیرا این فناوری‌ها هم می‌توانند مرجعیت علمی برای کشور به ارمغان بیاورد و نیازها و مشکلات حال و آینده کشور را رفع کند.

وی افزود: مرجعیت علمی یعنی به علمی دسترسی پیدا کنید که برای کشور اقتدار به همراه بیاورد. امروزه اقتدار از سلاح و توان نظامی نمی‌آید بلکه قدرت در اختیار علم است.

پناهی به تشکیل شبکه فناوری‌های نوین اشاره کرد و اظهار داشت: باید دانشکده‌های علوم پایه با دانشکده‌های علوم بالینی مرتبط شوند. برای مثال اتاق‌های تمیز بیمارستانی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها باید با یکدیگر مرتبط شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه تحلیل دارو و تشخیص بیماری‌ها برگرفته از فناوری‌های نوین نیازمند بهره‌برداری از تکنیک‌ها و ابزارهای جدید مانند هوش مصنوعی است، خاطرنشان کرد: از ابزار P4 یعنی (Predictions) به معنای “پیش بینی” (Prevention) به معنای “پیشگیری”،(Personalized medicine) به معنی “درمان شخصی سازی شده” و (Participate) به معنای “مشارکت” می توان در جهت درمان های هدفمند جهت مدیریت بیماری سود برد./ لینک منبع خبر

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن