آریادارو
صنعت دارو

موانع شوک آور برای صادرات دارو

مسابقه

پیمان ترحمی، مدیرعامل شرکت داروسازی در کلاب هاوس دوشنبه های دارویی گفت: موانع صادرات دارو در دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند‌ که باید برای هر دسته، راه حل ها و گره گشایی های متناسب با علل بوجود آورنده آنها تدارک دید.

نکته مهم که به ما دید درستی می دهد این است که بطور ذاتی قوانین و فرهنگ کشور ما برای صادرات تعریف نشده است؛ بلکه برای واردات طراحی شده است. این موضوع را می توان به وضوح حتی در سازمان غذا و دارو دید. اینکه چه میزان افراد درگیر مسائل واردات هستند و چه میزان درگیر امور صادرات.

نکته شوک آوری که وجود دارد این است که در حالیکه بازار ایران بازار اشباعی است و قاعدتا باید از بازارهای صادراتی استفاده کنیم ولی مشاهده می کنیم که بدلایل مختلف نتوانسته ایم از پتانسیل شرکت ها برای فتح بازارهای صادراتی استفاده کنیم و با وجود زحمات شرکت های دارویی، این میزان صادرات اصلا درخور نیست.

یک مانع جدی در بحث توسعه صادرات، تغییر مدیریت ها در شرکت های داخلی است. مسائل سیاسی هم دست و پاگیر و آزاردهنده است چرا که به طور مثال سایر کشورها در شکل دهی به همکاری ها، بدلیل پروپاگاندایی که علیه ایران وجود دارد، همراهی با شرایط ما برایشان قابل هضم نیست.

همچنین در بحث هزینه هایی که برای صادرات با آن مواجه هستیم، نمیتوانیم هزینه ها را تحمل کنیم.

موضوع عدم دانش صادراتی نیز از جمله معضلات پررنگ صادرات ماست و من معتقدم دانش صادراتی ما در حد بازار داخلی است.

 

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن