آریادارو
صنعت دارو

زنگ خطر ظهور سونامی چک های برگشتی در زنجیره تامین دارو

مسابقه

دوشنبه های دارویی ضمن گفتگو با وحید محلاتی به بررسی تبعات بلاتکلیفی سازمان های بیمه گر و سازمان هدفمندی یارانه ها در پرداخت یارانه دارو پرداخته است. این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که سونامی چک های برگشتی داروخانه ها، کل زنجیره تامین دارو را دچار اختلال خواهد کرد

وحید محلاتی نائب رئیس انجمن‌پخش دارو در گفتگوی اختصاصی با دوشنبه های دارویی گفت:

اگر به خاطر داشته باشید در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 1402 مبلغ 104 همت برای یارانه دارو پیشنهاد شده بود که این مبلغ در نهایت به 69 همت کاهش یافت؛

بلافاصله هشدارهایی از طرف سازمان غذا و دارو و همچنین سندیکاهای دارویی ارایه شد که این مبلغ کافی نیست و در نهایت موضوع اینگونه جمعبندی شد که در صورت کمبود بودجه، این مبلغ قابل اصلاح و جبران خواهد بود. 

خرداد ماه امسال بدلیل وقفه در پرداخت های بیمه ها، سونامی چک های برگشتی داروخانه ها به سراغ زنجیره تامین آمد که خوشبختانه با پرداخت یارانه دارو در آن زمان موضوع برطرف شد ولی از تیر ماه امسال پرداختی هایی که از طرف بیمه بابت یارانه دارو انجام می شد قطع شده است و بیمه ها اعلام کردند این یارانه را سازمان هدفمندی پرداخت خواهد کرد و چند روز گذشته رئیس بیمه سلامت نیز به این موضوع تصریح کرد. 

اکنون شاهد هستیم که علایم سونامی چک های برگشتی داروخانه ها دوباره در حال شکل گیری است و این زنگ خطر برای کل زنجیره تامین دارو بسیار جدی است چرا که حلقه های مختلف این زنجیره، به هم تنیده هستند و وقفه در هر سوی آن، به کل زنجیره سرایت خواهد کرد.

این موضوع از آنجایی اهمیت بیشتری می یابد است که قانون چک سخت گیرانه است و برگشت خوردن چک های داروخانه ها می تواند زنجیره تامین دارو را زمین گیر کند.

از آنجایی که طی چند روز گذشته رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد نیاز به متمم بودجه دارو وجود دارد به نظر میرسد بیمه ها پولی برای پرداخت یارانه دارو ندارند و 69 همت در واقع پایان یافته است و از طرفی به نظر می رسد هنوز ساز و کاری هم برای پرداخت یارانه از طرف سازمان هدفمندی ترتیب داده نشده است و این به معنای بلاتکلیف ماندن مسیر تامین نقدینگی صنعت دارویی کشور است.

نکته قابل توجه اینکه اخیرا مصوب شد که بانک ها تسهیلات بیشتری در اختیار شرکت های دارویی قرار دهند این موضوع این سیگنال را می رساند که ممکن است خبری از بودجه یارانه ای دارو نباشد و قرار است شرکت های دارویی به سمت تسهیلات بانکی سوق داده شوند که این موضوع هزینه تمام شده تامین دارو را برای شرکت های دارویی افزایش خواهد داد.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن