آریادارو
صنعت دارو

الزامات دارورسانی از داروخانه به درب منزل بیماران

مسابقه

مهدی زارعی داروساز و فعال صنفی در یادداشتی برای دوشنبه های دارویی نوشت: با توجه به اینکه دارو یک کالای خاص و ویژه بوده لذا شرایط توزیع خاص خود را می طلبد.

اولین الزام دارورسانی به درب منزل تشکیل پرونده سلامت الکترونیکی فعال برای تمامی افراد جامعه می باشد.

دوم اینکه بیماران در یکی از داروخانه های ترجیحا نزدیک به منزل یا محل کار خود پرونده دارویی تشکیل دهند (البته به انتخاب خودشان)

فرد دارورسان باید مورد وثوق و تایید و یا کارمند داروخانه باشد دارورسان باید صلاحیت لازم برای انجام دارورسانی را از انجمن داروسازان ایران با طی مراحل آموزشی اخذ نماید تا در قبال انجام کار، آگاهی و مسولیت حقوقی لازم را داشته باشد.

همانطور که در شرح وظایف داروساز ذکر گردیده است از مرحله پذیرش نسخه تا تحویل دارو به بیمار تمام مسولیت بعهده داروساز می باشد لذا تا زمانی که دارو به دست بیمار می رسد و توضیحات کتبی و شفاهی داروساز به بیمار انتقال می یابد مسولیت بعهده داروساز می باشد.

راننده اسنپ نمی تواند دارورسان باشد در نظر بگیرید دارو به بیمار تحویل نشود، یا گم شود، دارو عوض شود یا کمتر تحویل گردد، در شرایط و دمای مناسب نگهداری و حمل نشود و…. داروهای تحت کنترل و مخدرها باید شرایط توزیع تعریف شده خاص خود را داشته باشند.

فرض کنید بیمار ادعا کند دارو را تحویل نگرفته و یا توضیحات لازم به بیمار بطور صحیح داده نشده است چه کسی پاسخگو است؟

بطور کلی در دارورسانی به بیمار باید همان پروسه تحویل دارو در محل داروخانه توسط پیک دارورسان انجام شود تا در صورت اختلاف و مشکل قابل رهگیری باشد.

دارو را نمی شود تحویل هرکس در واحد مسکونی داد یا درب منزل گذاشت و رفت، باید پس از تحویل دارو و انتقال توضیحات داروساز به بیمار از او رسید گرفت.

مستندات نسخه هم در مرحله نسخه پیچی در داروخانه و دستورات کتبی و یا تلفنی به بیمار و همچنین مستندات هنگام تحویل دارو باید در پرونده بیمار نگهداری گردد.

در هر صورت پیک دارورسان کار سکوهای اینترنتی و راننده های اسنپ و تاکسی نیست زیرا دارو یک کالای معمولی نیست.

متاسفانه این روزها شاهد اظهار نظر افراد غیر متخصص در این زمینه زیاد هستیم، نمی شود با سلامت مردم بازی کرد همچنین سهل انگاری در این زمینه ممکن است مشکلات امنیتی برای کشور ایجاد نماید (لزوم پیوست امنیتی برای این طرح)

سازمان غذا و دارو بعنوان متولی باید بدور از فشارها و جوسازی ها با کار کارشناسی و مطابق با استانداردهای جهانی آیین نامه مربوطه را با در نظر گرفتن نقش داروساز تدوین نماید.

در پایان تاکید می گردد دارورسانی به بیماران یک کار تخصصی در حوزه داروسازی است ورود افراد غیر متخصص و ناآگاه موجبات آسیب جبران ناپذیر به سلامت و امنیت جامعه می گردد.

خبر پیشنهادی: کلیپ/ نشست پایان سال دوشنبه های دارویی ۱۴۰۱ در دو دقیقه

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن