آریادارو
صنعت دارو

تحلیل محمد عبداللهی از تأثیر تحریم‌ها بر نظام دارویی کشور

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی استاد داروشناسی و سم‌شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست بررسی تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر وضعیت سلامت مردم و نظام سلامت کشور تأثیر تحریم بر نظام دارویی کشور را تبیین کرد.

در این نشست نتایج پژوهش تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر وضعیت سلامت مردم و نظام سلامت کشور در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در دو سطح ملی و فرو ملی با حضور محققان داخلی و بین‌المللی ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ به‌صورت حضوری و مجازی در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

محمد عبداللهی استاد دانشکده داروسازی در همان ابتدای صحبت تأکید کرد که مباحث مربوط به اثرات تحریم‌ها بر سلامت نباید به‌گونه‌ای اغراق‌آمیز بیان شود که موجب ایجاد استرس در بیماران شود؛ چون همه دارای آگاهی یکسان در مورد مباحث تخصصی موردنظر را ندارند و ممکن هست با استرس بی‌مورد مواجه شوند که به‌مراتب خطرناک تراز خود تحریم دارو است.

عبداللهی اشاره کرد که تحریم‌ها ممکن هست بر مراحل تولید مواد اولیه دارویی و سپس مراحل فناوری تولیددارو و بالاخره مراحل انتقال ارز تأثیرگذار باشند.

معمولاً کارخانه‌های دارویی در همه جای جهان به‌جای تولید همه مواد اولیه دارویی موردنیاز، سعی می‌نمایند آن را از صنایع معروف فروشنده خریداری کنند؛ لذا لازم نیست همیشه مواد اولیه را کارخانجات داروسازی خودشان تولید ننمایند؛ بلکه آن را از فروشندگان مورد اطمینان و حرفه‌ای می‌خرند؛ اما در کشور ما تحریم با تأثیر بر خرید از سوئیفت بانکی باعث مشکل شده است که این اقدام خودش یک اقدام غیر حقوق بشری هست و هر کشور آن را اجرا کند در آن جرم تأثیر منفی بر درمان بیماران، شریک هست.

بانک تجارت ایران در سال ۱۳۷۱ به‌عنوان نخستین بانک به شبکه سوئیفت متصل شد و در پی آن بانک‌های صادرات، ملی، ملت و سپه بعدها به عضویت این شبکه درآمدند. شبکهٔ سوئیفت ایران از روز شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد که اقدامی غیر حقوق بشری هست و اشاره‌ای به معافیت دارو و بیماران نشد؛ لذا در ابتدا باعث شد مواد اولیه دارویی را نتوانیم بخریم و به‌ناچار تولید کنیم. داروسازان دانشگاهی با هدایت بقیه سکان‌دار اقدامی بزرگ شدند و به‌سوی تولید مواد اولیه دارویی در مقیاس بزرگ رفتند.

عبداللهی، داروسازی را شامل دو وجه تولید مواد اولیه و فناوری تولیددارو بیان کرد و گفت: اگر ماده اولیه از کیفیت لازم برخوردار نباشد داروی تولید شده اثربخشی لازم را نخواهد داشت؛ لذا با داشتن قدرت تولید مواد اولیه دارویی باید مراقبت کنیم تا از لحاظ فیزیکوشیمیایی حداکثر کیفیت و خلوص را داشته باشند.

استاد داروشناسی و سم‌شناسی دانشگاه بر احیای کامل فعالیت شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تأکید کرد و گفت: امروزه برای کاهش و کنترل عوارض داروها از داروهای جدید ترکیبی استفاده می‌کنند و فعالیت این شورا می‌تواند به تولید این داروها در کشور کمک کند. کشور ایران همیشه در زمینه داروهای جدید باید آگاه باشد و بر اساس مطالعات فارماکواکونومیک و سود و زیان و اثربخشی بداند وجود کدام داروها برای کشور خیلی ضروری است و از هزینه‌های درمان می‌کاهد. در حال حاضر داروهای مؤثر جدیدی هستند که لازم است مجوز این شورا را گرفته و در کشور تولید شوند. بهترین راه برای تولید سریع، قراردادهای ویژه داروهای تحت لیسانس با انتقال تکنولوژی ساخت، است.

وی در ادامه تأکید کرد: مسئله دارو و تجهیزات پزشکی درمانی یک مسئله یا نیاز لوکس نیست؛ بلکه یک نیاز واقعی و کمک‌کننده به ادامه زندگی برای بیماران محتاج برای حفظ کیفیت مناسب است. این موضوع توسط کشور خودمان قطع شده است؛ لذا لازم است سریعاً احیا شود تا دوران تحریم را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

عبداللهی مدیریت صحیح و استفاده از نیروی انسانی کارآمد و عالم باتجربه را در رفع اثرات تحریم‌ها خیلی مؤثر دانست و گفت: علم داروسازی یک موضوع استراتژیک و بین‌المللی برای همه کشورهاست لذا همکاری وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وزارت امور خارجه را می‌طلبد.

وی تأکید کرد کارخانه‌های داروسازی با کنار هم قرارگرفتن تخصص‌های گوناگون از شیمی و فیزیک و مهندسی‌های مختلف گرفته تا امور رایانه و هوش مصنوعی و تجهیزات پزشکی، اداره می‌شود.

تصمیم‌گیری‌های درست و شجاعانه و عالمانه داروسازان در این مجموعه‌های علمی بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند و بر اساس نیاز جامعه، سرمایه‌گذاری برای تولیدداروهای حیاتی انجام می‌شود. بر اساس شرایط فعلی، دانستن مشکلات ناشی از تحریم و اطلاع از راه‌حل مناسب برای عبور از آن، قسمتی از تخصص‌های کسب شده این مجموعه‌های علمی در زمان تحریم است.

آمریکا و کشورهای همراه باسیاست‌های آن عملاً به مدت ۴۰ سال مردم و بیماری ایران را مورد هدف قرار داده‌اند و حتی دپارتمان‌های ویژه تحریم در دولت خود برای امور تحریم مردم دیگر کشورها تولید کرده‌اند.

اصولاً همه کشورها از نظر قوانین مورد اتحاد بین‌المللی در سازمان ملل مثل یکدیگر هستند و هیچ دولتی نمی‌تواند اقدام به تدوین قانون تحریم یا تنبیه و تشویق دیگر کشورها نماید که حتماً در مخالفت با همان قوانین سازمان ملل هست. ضمناً آمریکا پلیس دنیا نیست؛ بلکه کشور از مجموعه کشورهای عضو سازمان ملل است.

نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثری بر بهداشت و درمان مردم ایران و رشد علمی مرتبط نداشته است؛ اما این‌گونه تحریم‌ها ملتی باسابقه هشت‌هزارساله را به زمین نخواهد زد؛ اما خصوصیات وحشیانه کشورهای تحریم‌کننده را به‌سرعت و راحتی نشان داده است.

در همین زمان ایران یکی از مقاصد مسافرت به کشور برای انجام امور جراحی و دندانپزشکی هست و حتی بسیاری از داروها به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این مجموعه اقدامات توسط نیروهای علمی وطن‌دوست و شجاع و عالم انجام می‌شود که هرگز اجازه تحقیر این مردم را توسط تحریم یا اقدامات مشابه نمی‌دهند نمره این افراد بیست از بیست است و در مورد شجاعت ایشان باید کتاب‌ها نوشت تا در تاریخ ثبت شوند/ لینک منبع خبر

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن