آریادارو
صنعت دارو

دو خطر برای تامین نوار تست قند خون

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی و به نقل از آیمد 90 کنترل دیابت موضوعی است که به عنوان یک دغدغه اساسی از سوی متخصصان حوزه سلامت مطرح است و در این میان، آنچه که بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته، بحث دسترسی بیماران به نوار تست خون است چرا که کنترل قند خون، وابسته به آن است و کمبود یا کاهش امکان دسترسی به آن می تواند پیامدهای بسیار ناگواری برای بیماران داشته باشد گزارش اخیر منتشر شده از سوی دنیای اقتصاد حاکی از تشدید دو خطر برای تولیدکنندگان نوارهای تست قند خون است.

امان از قیمتگذاری دستوری

یکی از مهمترین چالش های پیش روی تامین کنندگان نوارهای تست قندخون، نگرانی بابت قیمت گذاری دستوری این فرآورده هاست چرا که قیمتگذاری غیراقتصادی نوارهای تست قند خون موجب تشدید «ناترازی میان قیمت دستوری فروش و قیمت تمام شده» نوارهای تست قند خون شده است.

براساس گزارشی که اخیرا دنیای اقتصاد منتشر کرده است، قیمت تمام‌‌‌شده تولید نوار تست قند خون، مواد اولیه، دستمزد تولید، استهلاک ماشین‌‌‌آلات و اتاق تمیز، هزینه‌های اداری، بازاریابی و خدمات پس از فروش و در نهایت هزینه تامین مالی، بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان است. اما با «قیمت مصوب وزارت بهداشت»، تولیدکنندگان مجبور هستند هر بسته‌‌‌ نوار تست را به قیمت ۶۳ هزار تومان به شرکت‌های پخش با سررسید وصول ۶ ماهه بفروشند که از منظر اقتصادی، یک فاجعه واقعی محسوب می شود که قطعا به ورشکستگی شرکت های تامین کننده منجر خواهد شد.

توجیه مقامات دولتی برای این «قیمت دستوری»، کاهش هزینه مصرف‌‌‌کننده است. این درحالی است که در سال جدید و بر اساس تورم های پیش رو و سایر گرفتاری هایی که تولید را تحت شعاع خود قرار داده است، شرایط ادامه این مدل تولید، برای تولیدکنندگان این محصول از بین رفته است.

نکته قابل توجه در این میان آن است که اغلب اقتصاددانان معتقدند که مداخلات دولت در امر قیمتگذاری، هیچگاه به نتیجه مطلوب منجر نشده است و با ایجاد انحراف در بازار و مخابره سیگنال نادرست به سرمایه گذاران، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده را متضرر می سازد.

امان از واردات بی وریه

از سوی دیگر، چالش دومی که فعالیت تولیدکنندگان نوار تست قند خون را تحت شعاع قرار داده است، آن است که تولیدکنندگانی که در چند سال اخیر با «اعمال ممنوعیت واردات نوار تست از سوی دولت»، وارد این حوزه شده و اقدام به سرمایه گذاری برای تولید و تامین نوارهای تست قند خون کرده اند، در حال حاضر با خطر «از دست رفتن بازار» به دلیلل احتمال «از سر‌گیری گسترده واردات نوار تست قند خون» روبه‌رو هستند. این در حالی است که «عرضه راحت و خرید بدون استرس نوارهای تولید داخل از داروخانه‌ها» در مقایسه با «جیره‌‌‌بندی فروش نوار خارجی طی سنوات گذشته»، موجب آرامش روانی بیماران شده است.

بر اساس این گزارش، ماجرا مبتنی بر نشانه ایی است که حاکی از زمزمه‌هایی برای «اعطای امتیاز ارزی به واردات نوار تست قند خون» است که همین سیگنال نامیمون باعث سردرگمی تولیدکنندگان داخلی این حوزه شده است.

در این خصوص قابل توجه است که سرمایه‌‌‌گذاری دولت روی «واردات نوار تست قند خون»، یک خطر بزرگ برای تامین پایدار و مستمر آن محسوب می شود.

سخن را می توان اینگونه جمع بندی کرد که واقعیت غیر قابل انکار آن است که عدم توجه به این دو مولفه، موجب از بین رفتن اعتماد سرمایه‌‌‌گذاران به سیاستگذار برای سرمایه‌‌‌گذاری روی تولید محصول داخلی خواهد شد که در ادامه، احتمال گرفتار شدن بیش از پیش بیماران دیابتی در گرداب کمبود و یا جیره بندی این کالای ضروری را افزایش می دهد.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن