آریادارو
صنعت دارو

چگونه دلایل استعفای خود را توضیح دهیم؟

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی مشاور عزیز،

حدود یک ماه است که تصمیم به استعفا گرفته‌‌‌ام. طی این مدت، به چند شرکت رزومه فرستادم و دو تا از آنها برای مصاحبه با من تماس گرفتند. هر دو مصاحبه نسبتا خوب پیش رفتند.  چیزی که برایم جالب بود این بود که در هر دو مورد از من پرسیدند: «چرا می‌‌‌خواهی استعفا دهی؟»

وقتی این سوال را شنیدم، کمی مکث کردم چون نمی‌‌‌دانستم چه بگویم. نمی‌‌‌دانستم آیا دلیلم برای استعفا قانع‌‌‌کننده است یا نه. می‌‌‌ترسیدم مبادا بابتش قضاوت شوم. نظر شما چیست؟  چطور باید به این سوال پاسخ دهم که شانسم برای استخدام در جای جدید کم نشود؟

پاسخ: دوست عزیز، سوال «چرا می‌‌‌خواهی استعفا دهی؟» یکی از رایج‌‌‌ترین سوالات مصاحبه است. مسوولان استخدام به چند دلیل این سوال را می‌‌‌پرسند: ۱. می‌‌‌خواهند بدانند چه چیزی در یک شغل برایت مهم است و به دنبال چه محیط کاری هستی، ۲. می‌‌‌خواهند بدانند اهداف حرفه‌‌‌ای‌ات چیستند، ۳. می‌‌‌خواهند بدانند آیا استعفایت مسالمت‌‌‌آمیز بوده یا نه، ۴. برایشان سوال شده که شرایط ناخوشایند را چطور مدیریت می‌‌‌کنی ۵. می‌‌‌خواهند بدانند آیا گزینه مناسبی برایشان هستی یا نه. روش‌های متعددی برای پاسخ به این سوال وجود دارد.

بهتر است پیش از مصاحبه، به جوابت فکر کنی و پاسخی آماده کنی که مسوول مصاحبه به تصمیمش برای استخدام تو مطمئن شود. صرف نظر از دلیلت، جوابت باید ‌سنجیده باشد. در اینجا به چند جواب اشاره می‌‌‌کنم. شاید دلیل خودت را در این بین پیدا کنی: ارزش‌‌‌هایم دیگر با ارزش‌‌‌های شرکت همسو نبودند؛ به دنبال مزایای بیشتری هستم؛ شرکتی که برایش کار می‌‌‌کردم منحل شد؛ در آنجا احساس کم‌‌‌ارزشی می‌‌‌کردم؛ به دنبال چالش‌‌‌های جدید هستم؛ به دنبال شغلی با فرصت‌‌‌های پیشرفت بیشتر هستم؛ به دلایل خانوادگی یا شخصی مجبور به استعفا شدم؛ ساعات کاری را نمی‌‌‌پسندیدم؛ تصمیم گرفتم مسیر شغلی‌‌‌ام را تغییر دهم؛ تصمیم به ادامه تحصیل دارم؛ با فرهنگ شرکت سنخیت نداشتم؛ به دلیل تعدیل نیرو شغلم را از دست دادم.  پیش از پاسخ به این سوال، بهتر است چند نکته را در نظر بگیری:

۱- دلایل استعفایت را به طور شفاف توضیح بده

پیش از تصمیم به استعفا، زمان بگذار و تمام دلایلت را بنویس. اگر دقیقا دلایلت را نمی‌‌‌دانی، این سوال‌‌‌ها را از خودت بپرس:

ارزش‌‌‌های من کدامند؟ اهداف حرفه‌‌‌ای‌ام چیستند؟ پنج سال دیگر دوست دارم در چه جایگاهی باشم؟ ۱۰ سال دیگر چطور؟ چه نیازها و انتظاراتی از یک محیط کار دارم؟ از کدام جنبه‌‌‌های شغلم خوشم می‌‌‌آید؟ کدام‌‌‌ها را دوست ندارم؟ رابطه‌‌‌ام با همکارها و مدیران به چه شکل است؟ آیا نسبت به ماموریت این شرکت (فعلی)، اشتیاق دارم؟

پس از لیست کردن جواب‌‌‌هایت، دور دلایل اصلی‌‌‌ات خط بکش تا در مصاحبه بعدی، مطرحشان کنی. بهتر است جواب‌‌‌هایی را انتخاب کنی که بیشتر حرفه‌‌‌ای هستند تا شخصی. مثلا ممکن است به دلیل یک اتفاق در زندگی شخصی، مثل ازدواج، دنبال شغل جدید باشی. چنین پاسخ‌‌‌هایی بهتر است در مصاحبه مطرح نشوند.

۲- جوابت باید کوتاه باشد

گرچه باید به سوال مسوول مصاحبه، پاسخ کامل دهی اما بهتر است جوابت در حد یکی دو جمله باشد. سپس دوباره برگرد سر موضوع اصلی: «اینکه چرا بهترین گزینه استخدام آنها هستی.»

۳- مثبت باش

حتی اگر مشکلات و تجربیات منفی، باعث شده‌‌‌اند تصمیم به استعفا بگیری، باید به شکلی مثبت توضیح دهی که مایل به عبور از آن شرایط هستی. کارفرماها به دنبال استخدام کارکنانی هستند که روحیه مثبت دارند. راهی پیدا کن تا دلایلت را به شکلی مثبت توضیح دهی. مثلا به جای اینکه بگویی «شاهد رفتارهای غیر‌اخلاقی بودم»، بگو «ارزش‌‌‌های سازمان، دیگر با ارزش‌‌‌های من همسو نبودند». کارفرماها به دنبال استخدام کسی هستند که حل مشکلات را بلد باشد و بتواند شرایط سخت را مدیریت کند. پس روی این موارد تمرکز کن: مهارت‌‌‌هایی که در شغل فعلی‌‌‌ات یاد گرفتی، روابط خوبی که با همکارها برقرار کردی و تعاملات مثبتی که با مشتریان و سهامداران داشتی.

۴- صادق باش ولی بیش از حد وارد جزئیات نشو

هنگام پاسخ به این سوال لازم نیست به تمام جزئیات اشاره کنی. اگر شغل فعلی‌‌‌ات رضایت‌‌‌بخش نیست، همیشه راهی هست که مطرحش کنی بدون اینکه از کارفرمایت بدگویی کنی. جوابت باید متمرکز و مختصر باشد. فراموش نکن شرکتی که برای مصاحبه دعوتت کرده، ممکن است بعدا با کارفرمای سابقت تماس بگیرد و سوالاتی بپرسد. مسوول مصاحبه ممکن است به دنبال معرف باشد تا درباره عملکردت سوال کند. یا ممکن است بخواهد تاریخ شروع به کار یا محدوده حقوقت در آن شرکت را با آنها چک کند. پس جوابی که می‌دهی باید صادقانه باشد. حتی اگر در حال حاضر بیکار بودی، باید صادقانه می‌‌‌گفتی. اگر جوابت با جواب کارفرمای سابقت یکی نباشد، وجهه‌‌‌ات خراب می‌شود و احتمال استخدامت کمتر. اما گفتی که می‌‌‌ترسی مبادا با شنیدن دلایلت، قضاوت شوی. پس از آنکه دلایلت را لیست کردی، به این فکر کن که مسوول مصاحبه دلیلت را چطور تفسیر و تعبیر خواهد کرد. مثلا ممکن است بگویی «از آن شرکت خوشم نمی‌‌‌آید». همه شرکت‌ها نکات مثبت و منفی دارند.

پس بهتر است به جای جواب دادن به این شکل، قبل از مصاحبه به این فکر کنی که چرا آن شرکت را دوست نداری. مثلا به جای اینکه بگویی «ماموریتشان را دوست نداشتم»، بگو «من در آن شرکت توانستم مهارت‌‌‌های حرفه‌‌‌ای‌ام را گسترش دهم و روابط فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای بسازم. اخیرا برایم روشن شد که نیاز به انگیزه بیشتر دارم و یک ماموریت قدرتمند، به من انگیزه می‌دهد. ماموریت سازمان شما – یعنی خدمت به جوامع محروم – چیزی است که واقعا من را هیجان‌‌‌زده می‌کند و دوست دارم در این زمینه کار کنم». توجه داشته باش که نحوه پاسخ‌دهی به سوال می‌تواند ذهنیت مسوول مصاحبه را به کلی تغییر دهد. پس پیش از حضور در مصاحبه، روی جوابت فکر کن. اگر پاسخ‌ سنجیده دهی، هرگز مورد قضاوت آنها قرار نخواهی گرفت./ لینک منبع خبر

مسابقه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن