آریادارو
صنعت دارو

دو چالش تولیدکنندگان دارو/ به داروی خارجی، هم ارز و هم پوشش بیمه ای می دهند

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی، اصل غیر قابل کتمان این است که تولیدکنندگان فرآورده های دارویی نیاز به حمایت های بیمه ای دارند ولی متأسفانه شاهد هستیم که درخصوص برخی داروها، با وجود تولیدکننده داخلی، فرآورده های وارداتی نیز به گونه ای تحت پوشش بیمه قرار دارند که فاصله قیمتی نامتناسب و به نفع فرآورده خارجی ایجاد می شود و به این صورت، هزینه پرداختی مردم برای تهیه محصول ایرانی، بیش از محصول وارداتی می شود و نتیجه چنین اتفاقی آن می شود که داروخانه انگیزه ای برای خرید از تولیدکننده ایرانی نخواهد داشت.

نکته قابل توجه در این میان آن است که بطور کلی تولید داخل، سهم کمی از هزینه های خود را از طریق ارز ترجیحی یا نیمایی تامین می کند، بنابراین قیمت محصولات داخلی در مقایسه با محصول وارداتی که کل هزینه های خود را از طریق ارز نیمایی تامین می کند، بالاتر تمام می شود. بنابراین اگر پوشش بیمه ای هم از محصول داخلی به میزان کافی حمایت نکند، تولید داخل رو به نابودی سوق پیدا خواهد کرد

حداقل توقع در این رابطه این است که پایه بیمه داروی ایرانی باید معادل داروی خارجی باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که سهم بازار محصولات وارداتی حداکثر باید حدود ده درصد باشد ولی متأسفانه گاهی اوقات به دلیل اختلافاتی که در کد تعرفه ها وجود دارد، محصول وارداتی در کنار محصول داخلی و با سهم بیشتری از بازار عرضه می شود.

لازم به یادآوری است که دلیل کمبود برخی داروهای ایرانی این است که داروخانه ها انگیزه ای برای تهیه آنها ندارند چرا که بدلیل خطا در سیاستگذاری ها، پرداختی مردم برای داروی ایرانی بیش از پرداختی ایشان برای داروی وارداتی است.

بر این اساس توقع می رود که با توجه به ضرورت حمایت از تولید ملی و شعار سال، دستگاه های مربوطه اعم از سازمان غذاودارو و سازمان های بیمه گر، ترتیبی در این رابطه اتخاذ کنند که تولیدکنندگان داروهای باکیفیت ایرانی بتوانند در رقابت با محصولات خارجی، وضعیت مناسب تری داشته باشند.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن