آریادارو
صنعت دارو

ماجرای اسنپ دارو با سازمان غذاودارو و داروخانه ها+ نمونه قرارداد اسنپ دارو

مسابقه

مدتی است که سامانه اسنپ دکتر با هدف پایه ریزی فرهنگ استفاده از خدمات پزشکی و دارویی از جمله مشاوره پزشکی و تحویل دارو و مکمل های غذایی درب منزل بصورت آنلاین فعالیت خود را آغاز کرده است.

در کنار آن نیز شاهد هستیم که دیجیکالا به عنوان یک مارکت پلیس، اقدام به معرفی مکمل های غذایی از طریق وبسایت های داروخانه های آنلاین کرده است.

بدنبال مطرح شدن فروش دارو بصورت آنلاین، رئیس سابق سازمان غذا و دارو از جمله افرادی بود که به صراحت به فعالیت این سامانه واکنش نشان داد. محمدرضا شانه ساز با بیان اینکه ما نه با افراط و نه با تفریط در این زمینه موافق نیستیم، فعالیت اسنپ دکتر و عرضه اقلامی غیرمجاز در بستر مجازی را مورد انتقاد قرار داده بود.

وی اظهار داشت که قرار نیست ناصرخسرویی را که سال‌ها با آن مبارزه کردیم، در بستر مجازی پخش کنیم و غیرقابل کنترل باشد.

طبق آنچه که نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز مطرح کرده است، وزارت بهداشت فقط یک ضابطه فروش اینترنتی برای داروخانه‌ها تدوین کرده که در آن تاکید کرده که دارو نمی‌تواند در بستر الکترونیک فروخته شود. بر این اساس عرضه دارو در اسنپ دارو هم با قوانین وزارت بهداشت و هم با قانون توسعه تجارت الکترونیکی مغایرت دارد.

در رابطه با اسنپ دارو، یکی از نقدهایی که به عملکرد این پلتفرم وارد است این است که وقتی دارو از طریق پلتفرم‌ها به فروش می‌رسد، کنترل اینکه واقعا منشاء ارسال دارو کجا بوده، دارو در چه محلی و با چه نور و چه دمایی نگهداری می شده و به دست چه کسی رسیده است، شاید دچار اخلال شود و حتی ردیابی آن دشوار باشد که آیا نظارت مسئول فنی روی دارو کافی بوده یا خیر.

به نظر می رسد وقتی که فضای مجازی آنقدر افسارگسیخته عمل می‌کند که به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو ،در مکمل لاغری، ماده مخدر شیشه عرضه می‌شود، فروش اینترنتی کالاهای سلامت ‌محور باید بر اساس یک منطق عقلایی ساماندهی شود تا مردم و کسب‌و‌کار اینترنتی هر دو بهره‌مند شوند و سلامت مردم به خطر نیافتد.

 

برای مشاهده متن قرارداد اسنپ دارو اینجا کلیک کنید

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن