آریادارو
صنعت دارو

آفر و تخفیفات دارویی، خوب یا بد؟

مسابقه

اعتماد رضایی، مدیر علمی شرکت داروسازی اکتوور

آفر یکی از ابزارهای بازاریابی و فروش در همه کسب و کارها است که همه به فراخور نوع کسب و کار و شرایط بازار از آن استفاده می کنند؛ بنابراین معتقدم که آفر باید وجود داشته باشد، ولی کنترل شده باشد. اینکه شرکت هایی مداوم آفر ارایه می دهند باید مورد بررسی قرار گیرند که چگونه قادرند به صورت دائمی آفر ارایه دهند، قطعا یک جای کارشان می لنگد.

ابوالفضل صیادی، داروساز و موسس داروخانه

حذف آفرهای دارویی، به شدت اقتصاد داروخانه را از وضعیتی که هست ضعیف تر خواهد کرد؛ چراکه به نظر می رسد اقتصاد داروخانه های کوچک، مبتنی بر آفرها است.

در انبارگردانی متوجه شدیم که با توجه به افزایش هزینه ها از سال گذشته، حدود 10 درصد از فروشمان را هزینه کرده ایم که این عدد کم و کوچکی نیست، در صورتی که این عدد قبلا 4 درصد بوده است.

متوسط سود ما نسبت به خریدمان حدودا 19 درصد است، این به معنای آن است که سود یک داروخانه حدودا ده درصد است که فکر نمی کنم سود10 درصدی برای یک بنگاه اقتصادی که سرمایه گذاری ریالی و نیروی انسانی و معنوی انجام داده، بعد از 27 سال فعالیت چندان چشمگیر و اقتصادی محسوب شود.

البته قطعا ما با آفرهایی که برخی شرکت ها به صورت غیرعقلانی ارائه می کنند، موافق نیستیم چرا که این موضوع به بازار رقابت آسیب وارد می کند

در حدی که شرکت در حوزه اختیارش است باید بتواند سودش را تقسیم و مداخلات دستوری و سلبی در این خصوص، نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه در نهایت هم شرکت های دارویی را به سمت راهکار دیگری بابت دور زدن قوانین و دستورات سوق می دهد.

محمدرضا زرگرزاده، عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران

سال هاست به درست یا غلط اقتصاد داروخانه، شرکت پخش و تولید به عنصری به نام آفر پیوند خورده است و تبدیل به یک واقعیت در این صنعت شده است و نمی توان یک شبه و ناگهانی با تصمیمات مقطعی با آن مقابله کرد.

با برخوردهای سلبی و ناگهانی، ما مشکل را حل نمی کنیم، بلکه با این کار فقط زباله را به زیر فرش می فرستیم و فردا فرش که جابه جا شد، زباله نام دیگری پیدا می کند. امروز نامش آفر است فردا نام دیگری پیدا می کند

مادامی که نظام اقتصادی داروخانه، پخش و تولید را براساس یک اسلوب صحیح تنظیم و برنامه ریزی نکنیم، مشکلات باقی خواهند ماند، فقط نام و عنوانشان تغییر پیدا می کند.

از سوی دیگر معتقدم شرکتی که روش معقول و درستی را در تولید در پیش گرفته، نمی تواند آفر سنگین و غیر منطقی ارایه دهد. بنابراین باید توجه داشته باشید که موضوع آفر دادن، یک موضوع کیفی است و باید وضعیت کیفی و فرآیندهای کیفی آن شرکت مورد بازنگری قرار گیرد

مسعود کاشفی زاده، داروساز و عضو هیات مدیره نظام پزشکی شهر قدس

اینکه آفرها را حذف کنیم راه حل مشکلات نیست، چرا که داروخانه ها خصوصا داروخانه های کوچک و ضعیف، دچار مشکل اقتصادی می شوند، بلکه در این خصوص می توان چندین راهکار عملیاتی در نظر گرفت.

اول اینکه باید آفر مسقف شود، آفرها به صورت پلکانی و تصاعدی هستند، هر میزان که خرید داروخانه بیشتر می شود شرکت توزیع کننده و تولید کننده سعی می کنند آفر بیشتری ارایه دهند

دوم اینکه باید ترتیبی اتخاذ شود که انجمن داروسازان میزان تخفیف و آفر محصولات را پایش کنند و مقادیر غیرمتعارف را گزارش کنند.

سوم اینکه همانطور که سازمان غذا و دارو، لوگوی سیب سلامت را به معنای تایید کیفی محصول اجازه می دهد که در پشت محصولات درج شود، پیشنهاد دارم که پروتکلی را برنامه ریزی کنید که در آن سلامت تجارت کالا در حوزه دارو تایید و تضمین شود. لوگویی برای محصولات سلامت محور در نظر بگیرند، وقتی لگوی پشت محصولی باشد یعنی در تمامی داروخانه ها و مراکزی که این محصول را عرضه می کنند قیمت ثابت و مشخصی دارد و امکان تخفیف برای آن محصول وجود ندارد.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن