آریادارو
صنعت دارو

اسنپ دارو و پلتفرم های فروش آنلاین دارو از نگاه داروسازان

مسابقه

بحث ورود اسنپ دارو و سایر پلتفرم های فروش آنلاین دارو از جمله مباحث حساسیت برانگیز است که موافقان و خالفان سرسختی هم در میان داروسازان دارد.

به فراخور زمان و اینکه نزدیک به سه ماه از مصوبه هیات وزیران و مهلت قانونی به وزارت بهداشت می گذرد، شاهد فعالیت های جدیدتبلیغاتی از سوی اسنپ دارو هستیم، این موضوع را در نشست کلاب هاوسی دوشنبه های دارویی طرح کردیم تا مجددا به تحلیل موضوع بپردازیم.

بهزاد ذوالفقاری/ استاد فارماکوگنوزی دانشکده اصفهان و نائب رئیس نظام پزشکی اصفهان

مکرر و مکرر دوستان اعلام می کنند با پیشرفت نمی توان مقابله کرد، ولی موضوع این است که گام برداشتن به سمت عرضه دارو در پلتفرم ها به شکل فعلی پیشرفت نیست بلکه عقبگردی برای حذف نقش داروساز در نظام ارائه خدمات است.

بر اساس مطالعات اینجانب، هیچ کشوری در دنیا به این شکلی که اسنپ در ایران در حال عرضه دارو است که یک پلت فرمی باشد و داروساز حذف شود، بازار دارویی خودش را به غیرداروساز نسپرده است. کشورهایی که مجوز فروش اینترنتی داده اند، درگاه برای داروخانه است، داروساز باید مواجهه آخر را داشته باشد، باید ویدیو کال یا تلفن داشته باشد، تاکید شده که سیستم  پاسخگویی اتومات را نمی پذیرند، و شرایط فعلی که دوستان درست کردند خلاف قانون، سلامت و امنیت ملی است.

امیرحسین معینی زندی، فعال صنعت دارو

وقتی یک تکنولوژی جدید وارد می شود، چرا داروسازان صاحب این تکنولوژی نشوند و پلتفرم خود را نداشته باشند؟

عمده داروسازها تحصیل کرده اند و با سواد و آشنا با اصول تجارت و قطعا بهتر از دیگران می توانند مدیریت کسب و کار دارو را به عهده بگیرند.

این که فقط نکات منفی این قضیه را بگوییم و  سعی نکنیم خودمان را ارتقا دهیم خوب نیست و موجب می شود که دیگران منافع ما را ببرند و به مرور حذف شویم.

اعتماد رضایی، مدیر علمی شرکت داروسازی اکتوور

در زمینه اسنپ دارو و پلتفرم های فروش اینترنتی، همان طور که در سایر کشورها به این سو رفته اند یا در حال گذار به سمت فروش اینترنتی دارو هستند، در کشور ما هم در هر صورت ایجاد خواهد شد.

نکته مهمی که به نظر من نیازمند توجه است بحث امنیت و صیانت از بانک داده بزرگی است که در این پلتفرم ها ایجاد می شود و شامل اطلاعات فردی و سلامتی افراد و اطلاعات کسب و کار داروخانه هاست. این که چگونه از درز این اطلاعات جلوگیری می شود نکته مهمی است که امیدوارم مدنظر متولیان امر باشد.

کسرا امین لو، داروساز

در مورد اسنپ و دیجی کالا باید بگوییم بالاخره پلتفرم ها راه خودشان را می روند؛ اما اگر با این موضوع مخالفت کنیم و خودمان را براساس این موضوع باز تعریف نکنیم قطعا بازار از دستمان خارج و حذف شدنی هستیم.

علیرضا چیذری، عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

در خصوص بحث اسنپ دارو، بنده به شخصه چندین بار از اسنپ استفاده کردم و از تجربه خودم لذت بردم، در داروخانه محل زندگی مان پلاویکس وجود نداشت مجبور بودم برای مادرم این دارو تهیه کنم، باید در داروخانه های مختلف جستجو می کردم تا این دارو را بیابم، نسخه را در سامانه اسنپ بارگذاری کردم و اسنپ طبق نسخه سه داروخانه به من پیشنهاد داد، داروخانه ای که کرایه حملش کمتر بود را انتخاب کردم چرا که قیمت دارو در سه داروخانه یکسان بود.

اسنپ که داروساز نیست، یا داروخانه ندارد، شاید هم داروخانه داشته باشد که این موضوع هم جرم نیست، اسنپ واسطه انتقال نسخه با پیک به درب منزل بیمار است.

بهتر است انجمن داروسازان، پلتفرمی را طراحی و در آن سرمایه گذاری کند.

این موضوع صحیح نیست که ما با بحث مارکتینگ نوین مخالف باشیم. ده سال است که مکمل های غذایی در آمازون در دنیا به این شیوه توزیع می شود، اکنون که نسخ به صورت الکترونیک هستند باید داروخانه ها نسخ را تایید کنند، اسنپ دسترسی برای تایید ندارد؛ اگر روزی درصد دریافتی اسنپ افزایش یابد قطعا خدماتش را افزایش می دهد.

مسعود کاشفی زاده، داروساز و عضو هیات مدیره نظام پزشکی شهر قدس

در خصوص بحث اسنپ دارو، آن ها با تبلیغات به دروغ عنوان می کنند کالا را با ارسال رایگان و ارائه با تخفیف عرضه می کنند و این دیدگاه را القا می کنند که با این امکان، کالا با قیمت کمتری دست فرد متقاضی می رسد.

موضوع این است که واقعا چه لزومی دارد اسنپ وارد داستان شود وقتی می دانیم در طولانی مدت این هزینه های تبلیغاتی چندین برابر از خود مردم گرفته می شود.

در مورد سطح دسترسی در هر کجای شهرهای بزرگ و متوسط هم در نظر بگیرید، سر هر کوچه و خیابانی حداقل یک داروخانه وجود دارد و به راحتی مردم دسترسی به دارو دارند.

آیا واقعا اینکه بخواهیم بازار را بهم بریزیم و به جای اینکه فرد از سر کوچه دارو را خریداری کند، دارو از شهر مجاور ارسال شود،  امکان ویژه ای است؟

سخن پایانی اینکه اگر انجمن با طرح جدید سلامت تجارت محصولات سلامت محور چتر حمایتیش را بر سر داروخانه ها باز نکند و به این روند ادامه دهد قطعا و قطعا چیزی از داروسازی در کمتر از 5 سال آینده باقی نخواهد ماند.

حسن شکوهی، رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی

بنده از طرف کمیسیون حقوقی اتاق در جلسه دیجی کالا و اسنپ حضور داشتم و درباره عرضه مکمل ها در فضای مجازی دفاع کردم و اعلام داشتم که اگر کسی راه حل بهتری دارد، روی آن راه حل کار می کنیم و خوشبختانه یک هفته بعد یک گروه از جوانان پلتفرمی را طراحی کردند که تمامی داروخانه ها را شامل می شود و بیمار را به نزدیک ترین داروخانه محل زندگی هدایت می کند.

این گونه نیست که مخالفتی با داروخانه ها داشته باشم بلکه اظهار نگرانی بنده از اینجاست که اقتصاد دولتی همیشه خرد کننده رقابت و کیفیت بوده است. متاسفانه کشور ما گرفتار رانت است و یکی از انواع رانت های موجود، حمایت بیجای دولتی از یک بیزینسی است که نمی تواند خودش را اداره کند. هر بنگاهی که برای ادامه حیات دست به دامان و آویزان دولت شود، باید برایش فاتحه خواند.راه دفاع از داروخانه ها، دفاع دولت از آنها نیست بلکه باید اقتصاد آنها سروسامان پیداکند تا داروخانه ها بتوانند بهتر فعالیت کنند.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن