آریادارو
صنعت دارو

مخالفت اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی با قیمتگذاری دستوری

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی، اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی در نامه ای به رئیس سازمان غذاودارو خواستار خروج سازمان غذاودارو و سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی از امر قیمتگذاری و واگذاری آن به صاحبان کالا شد

در این نامه که با امضای حسن شکوهی، رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی همراه است، با اشاره به اینکه ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را داراست تصریح شده که باید بازار مکمل های غذایی در ایران هم همین نسبت را با بازار مکمل های غذایی جهان داشته باشد یعنی بزرگی بازار مکمل های غذایی ایران باید حدود  2/2 میلیارد دلار باشد. این میزان مصرف با توجه به نحوه قیمتگذاری به معنای نیاز به تامین حدود یک میلیارد دلار کالا بر اساس قیمتCPT با رشد سالینه .08 می باشد

در بخش دیگری از این نامه به بحث افزایش عرضه محصولات قاچاق و فرآورده های تقلبی اشاره شده و تصریح شده است: ایجاد نیاز در بازار و محدودیت در تامین قانونی، منجر به توسعه بازار قاچاق و وروردمحصولات تقلبی خصوصا در رابطه با مکمل های ورزشی شده است.

از سال 98-99 اتخاذ سیاست های نادرست ممنوعیت واردات منجر به توقف کامل واردات در سال 1400  گردید و بازار را به طور انحصاری در اختیار تولید داخل قرار داد. بسیاری از شرکت های واردکننده اقدام به تولید داخل از ابتدا با احداث کارخانه و یا تولیدقراردادی و تحت لیسانس کردند و به اجبار سازمان غذاودارو امر قیمتگذاری و رسیدگی به آن ها به سندیکای تولیدکنندگان مکمل واگذار گردید

درخواست های مشخص اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی در 5بند به صورت زیر جمع بندی شده است:

  1. رفع ممنوعیت واردات و اختصاص سهمی از بازار به فرآورده های وارداتی جدید و کارآمد که سبب رقابت و رشد و بهبود تولید داخل می شود
  2. خروج سازمان غذاودارو و سندیکای تولیدکنندگان مکمل از  امر قیمتگذاری
  3. قیمتگذاری طبق قانون موضوعه موجود توسط صاحبان کالا و نظارت سازمان های ذیربط از جمله سازمان حمایت
  4. عدم دخالت سازمان در موضوع کمی تامین فرآورده ها
  5. تمرکز سازمان غذاودارو بر رسالت واقعی خود یعنی کنترل کیفیت و ایجاد و بهبود سیستم نظارت کریفی بر محصولات

برای مشاهده اصل نامه اتحادیه به رئیس سازمان غذاودارو اینجا کلیک کنید

اخبار اولین همایش بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی:

۱- مکمل های غذایی: چالش میان قیمت و کیفیت؟

۲- عوامل موثر بر افزایش هزینه توزیع و فروش مکمل های رژیمی غذایی

۳- بررسی محیط کسب و کار مکمل های غذایی/ قسمت اول

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن