آریادارو
صنعت دارو

گزارش عملکرد سازمان غذاودارو

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی سید حیدر محمدی افزود: سال گذشته تکالیف قانونی در بودجه برای وزارت بهداشت مشخص شده بود که بر اساس آن باید ارز ترجیحی اقلام سلامت محور حذف می‌شد.

وی اظهار داشت: اصلاح سیاست‌های ارزی در تیر ماه سال گذشته از دارو‌های تولید داخل شروع و در مرحله دوم درمورد دارو‌های وارداتی نیز اجرا و با توجه به اینکه عرضه دارو از طریق داروخانه‌ها کنترل می‌شد، نظارت را نسبت به تجهیزات پزشکی راحت‌تر می‌کرد، اما در حوزه تجهیزات پزشکی برای حذف ارز ترجیحی با چالش‌هایی مواجه بودیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی در مورد برخی از اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی همچون دیالیز، گاز هلیوم و برخی از پروتز‌ها اجرایی شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در مورد دارو یکی از مشکلات ایجاد شده تامین نقدینگی برای شرکت‌ها بود، در مورد تجهیزات پزشکی برای اینکه نمی‌خواستیم این مشکل ایجاد شود با شیب ملایم‌تری شروع کردیم.

محمدی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده اقلام تجهیزات پزشکی با توجه به تفاوت نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی زیر هشت درصد است، گفت: این تفاوت قیمت امکان نشت به بازار آزاد و یا قاچاق معکوس را افزایش می‌دهد، بنابراین در مورد اصلاح سیاست‌های ارزی حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز ملزم و مصمم هستیم.

وی تصریح کرد: عمده مشکلات اساسی پس از اجرای اصلاح سیاست‌های ارزی حوزه سلامت مربوط به انتقال ارز به طرف‌های خارجی است، در واقع تحریم‌ها پروسه تامین دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی را به شدت سخت و پیچیده کرده است درحالیکه در ظاهر گفته می‌شود که حوزه سلامت از تحریم‌ها مستثنی است، اما عملاً با هدف آسیب به مردم، تامین را با اختلال مواجه کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با پیگیری‌های صورت گرفته طی هفته‌های اخیر حل شده است، گفت: عدم اصلاح حقوق گمرکی تجهیزات و ملزومات پزشکی یکی از مشکلات حوزه سلامت بود که پس از اصلاح سیاست‌های ارزی و حذف ارز ترجیحی برای وارد کنندگان ۷ برابر افزایش یافت و تامین آن برای شرکت‌ها بسیار سخت بود، علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته متاسفانه معافیت تجهیزات پزشکی از کاهش حقوق گمرکی در لایحه بودجه لحاظ نشد و تنها راه اصلاح آن مصوبه سران قوا بود که خوشبختانه به تازگی ابلاغ شده تا حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی نیز به یک درصد تقلیل پیدا کند.

به گفته معاون وزیر بهداشت بسیاری از اقلامی که در گمرک وجود داشت، ترخیص شده یا در حال ترخیص و مراحل قانونی آن در حال انجام است تا در اختیار بیماران و مراکز درمانی قرار گیرد.

راه اندازی سامانه‌های متعدد برای نظارت و شفافیت در حوزه غذا و دارو

وی با اشاره به راه اندازی سامانه‌های متعدد برای نظارت و شفافیت در حوزه سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: داشبورد‌های مدیریت و سامانه‌های نظارتی، رتبه‌بندی شرکت‌ها، میزان مصرف، موجودی شرکت‌ها در راستای شفافیت و تسریع تامین در دسترس است.

محمدی با اشاره به انتشار آمارنامه تجهیزات پزشکی برای اولین بار، گفت: این آمارنامه مبنای برنامه‌ریزی و سیاست گذاری قرار خواهد گرفت و بر اساس اطلاعات آن می‌توان پیش بینی لازم برای تامین تجهیزات و ملزومات را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات پزشکی در حوزه سلامت از یارانه و ارز ترجیحی بهره می‌گیرند، تاکید کرد: قیمت تجهیزات پزشکی باید در بیمارستان‌ها و سطح عرضه بر مبنای قیمت گذاری بارگذاری شده در سایت سازمان غذا و دارو باشد، و یکی از مؤلفه‌های شفافیت مد نظر مسئولان و دستگاه‌های نظارتی بالادستی، کنترل اصالت در سطح بازار بوده که ضروریست این زنجیره در مورد تمامی اقلام سلامت محور مورد توجه قرار گیرد./ لینک منبع خبر

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن