آریادارو
صنعت دارو

بررسی روند بازار دارو و داروخانه در ایران

مسابقه

به گزارش فارماندیز (دوشنبه های دارویی)  در کنگره انجمن علمی داروسازان که روزهای اول تا سوم شهریورماه 1402 در هتل المپیک برگزار شد،، فعالان دارویی در پنل های متعدد به بررسی وضعیت داروسازی در کشور پراختند،

 

کاهش سطح دغدغه های داروسازان به تامین ارز دارو

مهدی پیرصالحی عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در پنل تغییرات الزامی برای حفظ و بقای داروسازی گفت: آینده صنعت، دغدغه مهمی است اما متاسفانه دغدغه مدیران شرکت‌های داروسازی به تامین ارز تقلیل یافته است.

و️ی افزود: دغدغه اصلی تخصیص طولانی‌مدت ارز و تبدیل دلار به ریال و تامین نقدینگی است؛ سودآوری و تامین کالا نیز از مشکلات مدیران است.

پیرصالحی ادامه داد: امروز شرکت‌ها به خرید دستگاه‌های دست دوم در سراسر دنیا برای تجهیز صنعت هستند.

وی خاطر نشان کرد: سود خالص منطقی شرکت‌های ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است اما با توجه به تورم این سود به ۱۰ درصد نیز تقلیل پیدا می‌کند. با روش قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های انقباضی نباید انتظار داشته باشیم کارخانجات جدید ایجاد شوند بلکه کارخانجات قدیمی نیز هرروز کوچ‌تر می‌شوند.

داروخانه ها در دست دیپلمه ها

وحیده چالاکی عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به مشکلات متعددی که پیش روی داروسازان برای حفظ و بقای داروخانه ها وجود دارد گفت: این مشکلات پایان ناپذیر سبب شده کهداروخانه‌ها به دست دیپلمه‌ها افتاده بیافتد.

بررسی روند بازار دارویی ایران و جهان و چشم‌انداز آینده

علیرضا یکتادوست به ️بررسی روند بازار دارویی ایران و جهان و چشم‌انداز آینده پرداخت.

️وی افزود: بازار دارویی در سال ۲۰۲۲، رقمی معادل 75 میلیارد دلار رشد داشته است و به عدد 1482میلیارد رسیده است. ️برآورد سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه در صنایع دارویی، حدود ۲۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده است.

ی️کتادوست اظهار کرد: ایران در تولید ناخالص داخلی در رده ۲۱ جهانی قرار دارد.

و️ی ادامه داد: در بحث سیاست گذاری سلامت کشورهای دنیا هزینه کرد در سلامتشان را به صورت سهمی از GDP در نظر می گیرند.

️یکتادوست خاطر نشان کرد: هزینه‌کرد دارویی در اکثر کشورهای دنیا حدود ۱۴ درصد را به خود اختصاص داده است‌. ️سالمندی به واسطه رشد امید به زندگی، رشد داروهای بایوتک‌ها و اقتصادهای نوظهور جهانی مانند چین، هند، روسیه و برزیل از جمله عوامل افزایش هزینه‌های سلامت هستند.

دریغ از مشارکت فعال برای تغییر آینده

بهمن صبور نائب رییس انجمن داروسازان تهران در پنل کنگره علمی انجمن علمی داروسازان گفت: داروسازان برای ایجاد تحول صنفی باید از مرز رزومه سازی عبور کنند و به طور مرتب و مستمر در کمیته ها و کمیسیون ها حضور فعال داشته باشند
بسنده کردن به نامه نگاری و گلایه در فضای مجازی، گره گشایی ما نیست

وی ادامه داد: از پیشنهادات داروسازان برای لایحه برنامه هفتم توسعه چه خبر؟ آیا دوستان و همکاران عزیز، پیگیر این موضوع بوده اند؟

صبور اظهار کرد: واقعا از میان این یکی دو هزارنفری که در نشست های کنگره امسال حضور دارند، چند نفر در انتخابات انجمن و انتخابات نظام پزشکی مشارکت کرده اند؟

وی خاطر نشان کرد: وقتی حضور فعال برای تغییر آینده و سرنوشت حرفه ای خودمان نداریم، چه انتظاری برای بهبود اوضاع باید داشته باشیم؟

تولید‌کننده ایرانی در ترکیه/تحسین از سیناژن بدلیل حضور پرقدرت در ترکیه

 سید‌علی سبحانیان، در پانل دورنمای صنعت داروسازی در ایران، منطقه و جهان گفت: بازار داروی ترکیه در حوزه‌های مختلف رشد قابل توجهی را در طی یک دهه اخیر داشته است و تقریبا با چندسال اختلاف با ایران برابری می‌کنند.

و️ی افزود: سیاست ایران این است که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ترکیه داشته باشد. ️سرمایه‌گذاری در تولید و حتی R&D در ترکیه با استقبال مناسبی مواجه می‌شود.

س️بحانیان اضافه کرد: کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار خارجی دارند باید اطلاعات جانبی خود را کامل کنند. ️بازار ترکیه نسبت به بازار ایران بازتر و گسترده‌تر است.

و️ی خاطر نشان کرد: ترکیه برعکس بسیاری از کشورهای اروپایی که جمعیت پیر دارند، دارای نیروی کاری متخصص و جوانی است و این یک امتیاز مثبت است‌. ️به کسانی که در ترکیه تولید می‌کنند مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد. سرمایه‌گذاری‌ ترکیه در زمینه بایوتک نیز چشمگیر بوده است.

تنها راه نجات صنعت داروسازی، خصوصی‌سازی است

علی منتصری، دکتری حرفه‌ای داروسازی و از پیشکسوتان این صنعت در پنل دورنمای داروسازی گفت: ️روزمرگی منجر شده که آینده را نبینیم. ️در صنعت داروسازی، ما مجریان وزارت بهداشت بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل ما این است که سیستم اداره صنعت را به سازمان صنایع ملی و دولت تقدیم کردیم. ️دولتی‌شدن موجب تخریب صنعت شد.

منتصری خاطر نشان کرد: ️اگر شرکت‌های دانش‌بنیاین و اساتید دانشگاه نبودند صنعت حرفی برای گفتن نداشت. صنعت داروسازی نجات پیدا نمی‌کند مگر آنکه از حیطه دولت خارج شود و به بخش خصوصی واگذار شود.

به گرانی داروهای خاص در حال و آینده دقت کرده اید؟

سید حمید خوئی در پنل دورنمای صنعت داروسازی گفت: قیمت هر دوز داروی ژنتیک ۳.۵ میلیون دلار است و بسیار گران به‌شمار می‌آید. هیچ مسئولی درباره هزینه‌ داروهای ژن‌درمانی پاسخگو نیست. ️تهدید عمیق بشریت در آینده هوش مصنوعی، اختلالات اکونومی زمین و مسائل ژنتیکی است.

و️ی خاطر نشان کرد: سازنده‌های ناشناس و شرکت‌های کوچک وارد حوزه داروسازی شده‌اند. داروهای بیماری‌های خاص بسیار گران‌قیمت هستند. ️ما با یک دنیا، ادبیات و قیمت‌های جدید در صنعت داروسازی دنیا داریم که دولت و بیمار نمی‌توانند هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

از خیالپردازی راجع به آینده دریغ نکنید

تسهیل تولید

عباس کبریایی‌زاده، درباره نگاه آینده‌پژوهانه به داروسازی ایران و جهان گفت: چندان دور نیست که دانشکده‌های داروسازی با دانشکده‌های فنی ادغام شوند.

️وی خاطر نشان کرد: آینده شکل‌ و شمایل داروخانه‌های بیمارستانی و شهری ما،خیال‌پردازی‌هایی است که باید به آنها بپردازیم. نیازمند اصلاح ساختار و قوانین هستیم.

نیازمند اصلاح ساختار و قوانین هستیم

محمد عبده‌زاده در پانل دورنمای صنعت داروسازی در ایران، منطقه و جهان: کشورهای دیگر به این نتیجه رسیدند که باید سازمان غذا و دارو مستقل از وزارت بهداشت عمل کند و این کار نیز انجام شده است. ️ظرفیت دانشگاه‌ها در حال افزایش است اما از سویی دیگر به هر فردی مجوز داروخانه می‌دهند.

و️ی ادامه داد: برای بهبود آینده داروسازی کشور با توجه به علم و دیجیتال و هوش مصنوعی باید قوانین خود را به روز کنیم. ️همچنین سازمان غذا و دارو را باید از وزارت بهداشت جداسازی کنیم.

ع️بده زاده تصریح کرد: نیازمند یک اصلاح بنیادی در رگولاتوری و ساختار و همچنین قوانین مان هستیم. ️شرکت‌های داروسازی ما توان خرید دستگاه‌های متعدد و مدرن را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: عمق دانش داروسازی که منجر به صنعتی شدن این حوزه می شود، به دلیل محدودیت‌های مالی،محقق نمی شود ️در برنامه هفتم توسعه نیز برنامه‌ای برای توسعه صنعت و برای حفظ وضع موجود را ندارد.

مطالبه گری سازمان غذا و دارو

محمود بیگلر سرپرست داروخانه‌های بیمارستانی و شهری در پانل آینده‌پژوهی در داروسازی بالینی، اظهار کرد: باید تعیین کنیم جایگاه ما در پزشک خانواده چیست. نباید خدمت داروساز در قالب نسخه‌پیچی باشد.

وی افزود: ️سازمان غذا و دارو باید در خصوص وظایف داروسازان مطالبه‌گری کند. بیماران مجتمع‌های بیمارستانی سینا و امام‌خمینی و … توقع دارند یک داروساز تفسیر دارو را انجام دهد و نباید داروخانه‌های بیمارستانی به انبار دارو تبدیل شود.
️فرآیند نسخه‌خوانی و ارائه خدمت در بسیاری از داروخانه‌های شهری توسط افراد دیپلم که دوره کوتاهی دیدند انجام می‌شود.

ب️یگلر خاطر نشان کرد: تنوع ما در رشته داروسازی بیشتر از پزشکی است بنابراین سازمان‌های مرتبط باید تعرفه مشخصی را برای خدمات داروسازی تعیین کنند؛ با حضور اساتید و دانشگاه‌ها حدود ۷۰ قلم دارو شناسایی شده که هیچ فرمول مشخصی برای تجویز آنها مشخص نشده است.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن