آریادارو
صنعت دارو

گزارش مصوبات لایحه برنامه هفتم در مجلس

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، صد و هجده ماده لایحه برنامه هفتم توسعه را در بیست و یک روز با برگزاری چهل و یک جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و حدود ۱۶۰ حکم را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

قرار است این هفته جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل می شود تا با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کند.

با تصویب جزء ۳ بند ج ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ قیمت‌گذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی یارانه‌ای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی ممنوع شد.

* با تصویب بند الحاقی ۳ ماده ۶۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کردند تا ظرف شش ماه برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی را تدوین کند.

* با تصویب جزء ۱ بند الف ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت بهداشت و درمان مکلف شد که کلیه سامانه‌های مراکز ارائه دهنده خدمات و کالای سلامت را به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل کند.

* با تصویب جزء ۲ بند الف ماده ۶۹  لایحه برنامه هفتم توسعه؛ کلیه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت به بیماران را مکلف کردند تا داده‌های سلامت و پزشکی ایرانیان و اتباع غیرایرانی را به صورت برخط و همزمان با ارائه خدمت به سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان ارسال کنند.

* با تصویب جزء ۳ بند الف ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه با هدف اعمال دقیق قواعد تجویز و خرید راهبردی خدمات و اعمال راهنماهای بالینی پایگاه قواعد سلامت را راه‌اندازی کند.

* با تصویب جزء ۵ بند الف ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به استقرار و عملیاتی‌سازی امضای الکترونیک با ایجاد سازوکارهای لازم از جمله پایگاه قواعد سلامت شد.

* با تصویب جزء ۶ بند الف ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ کلیه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه و ارسال اسناد به صورت الکترونیکی می‌شوند.

* با تصویب بند ث  ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان ضمن ممنوعیت فعالیت انتفاعی پزشکان در مراکزی غیر از دستگاه‌های اجرایی خود، دولت را مکلف به اصلاح نظام پرداخت کارانه به پزشکان به منظور جبران خدمات ذی‌نفعان کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ ماده ۶۹ لایحه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند تا طرف یکسال سند جامع مراقبت‌های سلامت را تهیه کند.

* با تصویب بند ب ماده ۷۰ لایحه سازمان برنامه و بودجه مکلف شد منابع بودجه عمومی سلامت دارای ماهیت بیمه‌ای را صرفا از طریق نظام بیمه تخصیص دهد.

* با تصویب بند پ ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای تمامی جمعیت کشور اقدام نماید.

* با تصویب بند ث ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان به منظور کاهش هزینه‌های درمان مردم، دولت را مکلف کردند از طریق شورای عالی بیمه است.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازوکاری برای ارتقای مستمر کیفیت مراقبت‌ها و خدمات سلامت، افزایش اثربخشی و کارایی و استفاده بهینه از امکانات بهداشتی، درمانی و توان‌بخشی کشور تعیین کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که طرح ایمن‌سازی و ارتقای تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی کشور در سال‌های برنامه به مرحله اجرا درآید.

* با تصویب بند الف ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان غذا و دارو با همکاری دستگاه‌های اجرائی مربوط مکلف شد تا پایان سال اول اجرای برنامه، به‌گونه‌ای تنظیم‌گری نماید که ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی با کیفیت به میزان حداقل شش ماه نیاز کشور با اولویت تولید داخلی و واردات رسمی تأمین باشد.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۷۱ لایحه دولت مکلف به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و مکمل‌های دارویی، رژیم غذایی‌، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فراورده‌های دارویی و واکسن شد.

* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت بهداشت موظف شد هر سه ماه فهرست رسمی دارویی ایران را براساس نظام دارویی ملی کشورتدوین و منتشر می‌کند.

*‌با تصویب یک بند الحاقی به ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت را به اجرای طرح تغذیه با شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی مکلف کردند.

*‌ با تصویب بند الحاقی ۶ ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به تهیه اساسنامه سازمان غذا و دارو با پیشنهاد وزارت بهداشت شد.

* با تصویب بند الف ماده ۷۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازوکاری برای افزایش ضریب خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارو، فراورده‌های دارویی و محصولات کشاورزی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی تعیین کردند.

*‌ با تصویب بند ب ماده ۷۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند تا با انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه اقدامات لازم را جهت پذیرش مواد اولیه دارو و فراورده‌های دارویی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی ثبت شده در ایران را انجام دهد.

*‌ با تصویب بند الف ماده ۷۳ لایحه برنامه مقرر شد که در طول مدت اجرای این لایحه، کلیه ایرانیان فاقد بیمه پایه سلامت، بیمه شده سازمان بیمه سلامت ایران محسوب شوند.

* با تصویب بند ب ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سهم حق بیمه پایه سلامت خانواده‌های روستاییان، عشایر و اقشار نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی توسط دولت پرداخت می‌شود.

* با تصویب بند پ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان به منظور کاهش هزینه‌های مردم، شورای‌ عالی بیمه سلامت را به انجام اقداماتی مکلف کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سهم بیمه‌گذار را در موارد بستری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار معسر رایگان در نظر گرفتند.

* با تصویب بند الحاقی ۴ ماده ۷۳ لایحه هفتم توسعه؛ برنامه سازمان های بیمه گر پایه سلامت را مکلف کردند تا در طول اجرای برنامه، حداقل پنج درصد از اعتبارات مصوب سالانه خود را جهت ارتقای اصول پیشگیری در سطح جامعه صرف کند.

* با تصویب بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که در طول اجرای برنامه میزان مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار و تنباکو افزایش پیدا کند.

* با تصویب ماده ۷۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان هدف‌گذاری کاهش سقط جنین غیرقانونی نسبت به وضع سال ابتدای اجرای این برنامه را ۳۰ درصد تعیین کردند./ لینک منبع خبر

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن