آریادارو
صنعت دارو

نفس تنگی داروخانه ها

مسابقه

به گزارش دوشنبه های دارویی شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، در نشست خبری که در سالن کنفرانس انجمن داروسازان ایران برگزار شد، گفت: کمبودهای دارویی از دیدگاه سازمان غذا و دارو و مردم، متفاوت است.

وی افزود: سال گذشته با کمبود شدید دارو مواجه بودیم، اما سازمان غذا و دارو اصرار داشت که کمبودها روی عدد ۱۰۰ قلم بوده است.

کلانتری ادامه داد: در دو مصاحبه از مدیران سازمان غذا و دارو، خواندم که اصرار داشتند امسال کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته از ۴۰۰ به ۱۰۰ قلم رسیده که باید پرسید در کدام بازه زمانی بوده و ملاک تصمیم گیری چه بوده است.

وی افزود: آنچه ما می‌بینیم، کمبودهای دارویی نسبت به اعداد سازمان غذا و دارو، خیلی بیشتر است.

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: سازمان غذا و دارو در اعلام کمبودهای دارویی، بر اساس داروهای حیاتی و داروهایی که نمونه مشابه خارجی ندارند و همچنین، بدون در نظر گرفتن داروهای وارداتی اقدام می‌کند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو بدون توجه به برندهای مختلف داخلی، کمبودها را اعلام می‌کند و اگر یک نمونه از برندها در بازار داخلی باشد، آن دارو را موجود اعلام می‌کند و به بقیه برندها که موجود نیست، توجه نمی‌کند.

کلانتری ادامه داد: مردم به کمبودهای دارویی به این شکل نگاه نمی‌کنند، بلکه بر اساس کمبود کارخانه است.

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: کمبودها در استان‌های مختلف بر اساس توزیع و مصرف دارو، با یکدیگر فرق دارد و بعضاً یک قلم دارو در یک استان دچار کمبود بیشتری است که باید به این موضوع توجه داشت.

کلانتری با عنوان این مطلب که وضعیت کمبودهای دارویی بدتر خواهد شد، اضافه کرد: مشکل نقدینگی داروخانه‌ها بعد از اجرای طرح دارویاری، تشدید شده است. زیرا، بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ دارو، شاهد افزایش قیمت داروها بودیم که می‌طلبید داروخانه‌ها از نقدینگی چند برابری برخوردار باشند.

وی افزود: داروخانه‌ها با توجه به نقدینگی که داشتند، فقط توانستند یکبار قفسه‌های داروخانه‌ها را پر کنند، زیرا بیمه‌ها سهم خودش از یارانه دارو را بدهد که چنین نشد و در نتیجه داروخانه‌ها دچار بحران نقدینگی شده و خیلی از چک‌های خرید دارو، برگشت می‌خورد.

رئیس انجمن داروسازان ایران، با عنوان این مطلب که هر سه سازمان بیمه گر پایه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها عقب هستند، اظهار داشت: بیمه‌ها در پرداخت سهم داروخانه‌ها از یارانه دارو، چند ماه عقب هستند.

داروخانه ها توان خرید دارو ندارند

در ادامه این نشست خبری، هادی احمدی مدیر روابط عمومی و عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اعلام کرد که از اول مهر مابه التفاوت ارز دارو به حساب داروخانه‌ها واریز می‌شود، در حالی که هیچ ساز و کار مشخصی برای آن اعلام نشده است.

وی افزود: قبل و بعد از اجرای طرح دارویاری، مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها ۵ برابر شده است؛ به طوری که تأخیر ۲ تا ۴ ماه بیمه‌ها، به اندازه یکسال می‌شود.

احمدی گفت: امروز که ۱۳ آبان است، هنوز هیچ پولی به حساب داروخانه‌ها واریز نشده و این در حالی است که از تیرماه نیز، بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداختی نداشته اند.

وی افزود: وقفه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها، باعث می‌شود تأمین دارو دچار مشکل شود؛ زیرا، داروخانه‌ها توان خرید دارو را ندارند و چک‌های برگشتی داروخانه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است.

داروخانه ها وارد باتلاق شده اند

در ادامه، محمد منفرد نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، با عنوان این مطلب که هیچ وقت نشد مطالبات داروخانه‌ها را به روز پرداخت کنند، گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با تصمیم خودش، داروخانه‌ها را وارد باتلاق کرده است.

وی افزود: مگر می‌شود اسناد یک داروخانه را در جای دیگری رقم بزنند.

منفرد ادامه داد: داروخانه‌ها، قربانی سیاست‌های دولتمردان شده است، در حالی که در حساب و کتاب داروخانه‌ها مانده ایم، چک‌های ما در حال برگشت خوردن است و همین موضوع باعث مسدود شدن حساب داروخانه‌ها شده و نمی‌توانند پول شرکت‌های پخش دارو را پرداخت کنند.

وی افزود: اعمال چنین سیاست‌هایی باعث می‌شود زنجیره دارو از تولید تا توزیع، نابود شود.

منفرد به روند توزیع شیرخشک در داروخانه‌ها انتقاد کرد و گفت: سود پایین شیرخشک باید خرج هزینه‌های ثبت در سامانه‌ای شود که سازمان غذا و دارو ملزم کرده است.

وی افزود: ما پتانسیل تولید ۱۱۰ میلیون قوطی شیرخشک در کشور را داریم که در حد ۶۰ میلیون قوطی تولید می‌شود، زیرا ۲ کارخانه تولید شیرخشک تعطیل شده و سومی هم در آستانه تعطیلی است و از همین رو، ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک تحویل می‌دهیم.

منفرد با گلایه از اینکه می‌خواهند توپ کمبود شیرخشک را به زمین داروخانه‌ها بیاندازند، گفت: تحویل ۳ قوطی شیرخشک به هر داروخانه، جای قاچاق باقی نمی‌گذارد که می‌گویند داروخانه‌ها، شیرخشک را قاچاق می‌کنند.

در همین حال، رئیس انجمن داروسازان ایران، پیشنهاد داد برای جلوگیری از قاچاق معکوس شیرخشک، ارز دولتی را حذف و یارانه را به حساب سرپرست خانوار واریز کنند.

کلانتری گفت: وقتی می‌توانیم یارانه نان بدهیم، حتماً خواهیم توانست یارانه شیرخشک هم بدهیم.

ارز شیر خشک باعث قاچاق می شود

در ادامه این نشست خبری، محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان ایران، اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی شیرخشک، منجر به قاچاق می‌شود. زیرا، به دلیل گران بودن قیمت شیرخشک صنعتی، شیرینی پزی ها و تولید کنندگان صنعت غذا، نسبت به تهیه شیرخشک از داروخانه‌ها اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش تولید شیرخشک در داخل کشور، گفت: ارز دولتی برای عده‌ای فرصت طلب، این شرایط را فراهم آورده تا شیرخشک را به کشورهایی که دچار بحران غذایی هستند، ببرند.

رئیس انجمن داروسازان ایران، هم افزود: قیمت شیرخشک تولید ایران، یک دهم کشورهای همجوار است و همین موضوع، انگیزه کافی برای قاچاق معکوس شیرخشک را فراهم می‌آورد./ لینک منبع خبر

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن