آریادارو
صنعت دارو

اولین و تنها پالایشگاه پلاسمای خاورمیانه در آستانه تعطیلی موقت

مسابقه

در روزی که رییس سازمان غذاودارو خبر از افتتاح دومین پلایشگاه پلاسمای خون در پایان سال داد، گزارش ها حاکی از آن است که بدلیل مشکلات تعهدات ارزی و محدودیت های مالی، اولین پالایشگاه پلاسمای خون خاورمیانه، دچار وقفه در تأمین پلاسما شده و در آستانه تعطیلی موقت قرار گرفته است.

به گزارش دوشنبه های دارویی، بردیا فرزام فر مدیرعامل شرکت مدوک با تایید این خبر اظهار داشت: ما در حوزه پلاسما به مانند یک سامورایی که همزمان باید با ده نفر بجنگند، در مواجهه با گرفتاری ها و هجمه های مختلف هستیم و در نهایت هم آسیب‌دیدیم.

فارغ از مشکلات و چالش های عملیاتی، از یک سو دچار مشکل تامین مالی و نقدینگی هستیم و بانک ها سیاست انقباضی در پیش گرفته اند و نه تنها از اعطای تسهیلات مالی خودداری می کنند، بلکه از تمدید تسهیلات قبلی نیز پرهیز می کنند.ضمن اینکه بانک مرکزی به بهانه رفع تعهدات ارزی مانع از همکاری بانک ها با شرکت می شود و به این صورت فرآیندهای تامین مالی شرکت قفل شده است.

از سوی دیگر سازمان انتقال خون، برای ارائه پلاسما به پالایشگاه، پول می خواهد. این درحالی است که قیمت پلاسما را از ۱۸۰ هزار تومان به ۲ میلیون تومان، ظرف مدت یکسال رسانده اند، یعنی قیمت پلاسما ده برابر شده است و ما برای تهیه و تامین این نقدینگی، به ده برابر ریال نیاز داریم و در بحران نقدینگی فرو غلتیده ایم.

سازمان غذاودارو هم که مسئول رگولاتوری فرآورده های تولیدی است، سختگیری های خاص خودرا دارد هریک از این سه دستگاه، از منظر خود درست عمل می کنند ولی موضوع این است که تنها پالایشگاه پلاسمای خاورمیانه در میان این سه دستگاه، شدیدا تحت فشار است و کسی به شرایطش توجه نمی کند.

همانطور که چندی پیش سازمان غذاودارو در‌ واکنش به انتقادات مجلس اظهار داشت که ما دستگاه چاپ پول و ارز نداریم، ما هم باید بگوییم که شرکت ها هم دستگاه پول چاپ کنی ندارند و انتظار منطقی از نظام بانکی و سازمان انتقال خون و سازمان غذاودارو این است که با ما همراهی کنند.

مسابقه
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن